top of page

Wilenius båtvarv – puuveneitä vuodesta 1932

Venemestarina ja työnjohtaja Borgå Båtvarvilla työskennellyt Ludwig Wilenius osti vuonna 1932 Porvoonjoen varrelta kaksi hallia, joissa telakka edelleen toimii ja perusti paikalle Wilenius båtvarv -veistämön. Lisäksi Wilenius rakensi alueelle veistämörakennuksen, pajan ja kaksi luiskaa.

Violet 1947.jpg

6mR Violetin vesillelasku vuonna 1947

Wileniuksen telakka sai nopeasti mainetta laatuveneiden rakentajana. Etenkin Wileniuksen veistämät luokkaveneet keräsivät huomiota. Vuosien saatossa Wileniuksella rakennettiin kolmetoista 6mR-venettä ja toistakymmentä 5.5m venettä. Telakalla rakennettiin myös kolme kasia: Arvid Laurinin suunnittelema Andromeda, Birger Slotten Vågspel ja Gösta Kyntzellin Katrina.

Lisäksi Wileniuksella on veistetty muun muassa A- ja C-veneitä, Hai-veneitä, salonkiveneitä sekä saaristo-, rannikko- ja meriristeilijöitä. Itämerenristeilijöistä voidaan mainita Birger Slotten laivanvarustaja Edgar Eriksonille suunnittelema Ö8 Moshulu.

Wileniuksen telakka oli suurimmillaan 40-luvun loppupuolella, jolloin se työllisti vajaat 20 henkilöä. Palkkalistoilla oli veneenveistäjien lisäksi oma seppä, lakkaaja ja rikaaja. Veneiden tarvitsemat helat tehtiin telakan omassa pajassa. Päärakennuksen yläkerrassa toimi konttori, tilat piirustusten uloslyöntiä varten sekä varastotilaa. Veneet rakennettiin alakerrassa, joka oli yhtenäistä avointa tilaa. Veistämössä pystyi rakentamaan samanaikaisesti kahta isoa venettä.

Ludwig Wilenius kuoli vuonna 1984 ja vastuu telakkatoiminnasta siirtyi hänen  pojalleen Kaj Wileniukselle.  Telakalla ei enää valmistettu veneitä, mutta korjaus- ja kunnostustoimintaa pidettiin yllä. Vuonna 2004 telakka vaihtoi jälleen omistajaa, kun sen osti Ivar Nordlund (N-Group Ab). Nordlund toi telakalle uusia tuulia: hallit kunnostettiin ja entisöitiin suojelupäätöksen mukaisesti, ELY-keskus toteutti maa-aineksen puhdistuksen 2010 ja laiturit kunnostettiin museoviraston tuella 2012. Huonoon kuntoon päässyt veistämörakennus jouduttiin purkamaan vuonna 2008. 2010-luvun alussa telakkaa avattiin myös yleisölle Avoimet ruffit -tapahtumien merkeissä.

Avoimetruffit 2012-2.jpg

Avoimet ruffit

2012 & 2013

Tapahtumissa kävi paljon väkeä tutustumassa telakka-alueeseen ja esiteltäviin veneisiin. Laiturit täyttyivät melkein neljästäkymmenestä veneestä ja omistajat vastailivat ihmisten kysymyksiin ja kertoivat veneidensä tarinoita. Tapahtumat järjestettiin yhdessä Porvoon jokilaakso ry:n kanssa.

Avoimetruffit2012-3.jpg

2012 mukana olivat  toimintaansa esittelemässä meripartiolippukunta Fribytarna ja Östra Nylands allmogebåtsföreningen. Tirmon saaristokeskus järjesti tapahtumaan saaristolaispöydän merellisine herkkuineen. "Best in show" -veneen nimesi veneenrakentaja Kaj Wilenius. Hänen valintansa oli vuotta aiemmin vesille laskettu purje-soutuvene Tärnan.

Nordlundilta telakan vetovastuu siirtyi tehtävää varten perustetulle yhdistykselle vuonna 2019. Yhdistyksen kaupungille tekemällä tarjouksella oli iso joukko vahvoja tukijoita. Tukensa Wileniuksen telakan toiminnan jatkamiselle ilmaisivat tuolloin Porvoon museo, Museovirasto, Merikeskus Forum Marinum, Suomen 6mR-liitto, Suomen 8mR-liitto, Porvoon Kipparit, Borgå navigationsklubb BNK, Borgå Segelsällskap BSS, Porvoon jokilaakso – Borgå ådal ja Meripartio Porvoon Pooki. Suunnitelma toteutui – yhdistys pyörittää telakkaa ja jatkaa perinteitä.

Nykyään telakalla ei enää ole veistämörakennusta ja toiminta keskittyy korjausrakentamiseen ja perinteisiin talvisäilytystapohin. Wileniuksella rakennetut veneet ovat levinneet ympäri Suomea ja maailmaa ja osa niistä on hävinnyt historiankirjojen sivuille. Wileniuksella asuu kuitenkin yhä muutama alkuperäinen telakan vene sekä tietysti useita uusia tulokkaita.

Mikä ihmeen

"perinteinen vetotelakka"?

Wileniuksella ei nosteta veneitä nosturilla tai autolla, vaan veneet lasketaan ja nostetaan vedestä kiskoja pitkin – vetolaitteilla.

Toimintaperiaatteeseen voi tutustua videolla Utökryssare Kardemumman vesillelaskusta!

Wilenius båtvarv ry järjestää telakka-alueella myös yleisötapahtumia  ja jakaa puuveneiden historiaa ja nykyhetkeä ihmisten kanssa. Vuonna 2021 telakalla järjestettiin Avoimet ruffit -tapahtumista inspiraationsa saanut Porvoon puuvenepäivä yhdessä Hamarin purjehtijoiden kanssa. Tapahtuma oli suurmenestys: yleisöä ja näyttelyveneitä tuli läheltä ja kaukaa. Yksi asia on siis varma: porvoolainen puuveneily kiinnostaa ja toiminnalla on hieno tulevaisuus edessä!

Kuvia Porvoon puuvenepäivästä 2021:

Porvoon puuvenepäivä järjestettiin uudelleen 10.9.2022. Toisessa tapahtumassa kävijöitä oli entistä enemmän – päivän aikana telakalla kävi 1200 ihmistä tutustumassa puuveneisiin, Wileniuksen telakkaan ja suomalaisen puuvenekulttuuriin. Paikalla oli erilaisia puuvenealan yhdistyksiä ja yrityksiä esittelemässä toimintaansa. Tapahtumaan osallistuivat Suomen puuveneilijät ry, Puuveneveistäjät ry, Mahogany Yachting Society, Vendia Woods, Suomen 5m -liitto, Suomen 5.5. yhdistys, Suomen 6mR -liitto, Finnish Eight Metre Association ja veistämö Nordic Craft. Porvoon museo toi telakalle Aallot kantavat pop-up -näyttelyn ja toisessa telakka-hallissa pääsi katsomaan videoita ja lyhytelokuvia. Livemusiikkia soittivat trubaduuri Stefan Paavola sekä PLP brass trio.

 

Tapahtumassa juhlistettiin myös 90-vuotiasta Wileniuksen telakkaa. Juhlapuheita oli pitämässä yhdistyksen puheenjohtaja Marikki Hakola, Porvoon kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mikaela Nylander, Porvoon Museon johtaja Johanna Lehto-Vahtera, Hamarin purjehtijoiden kommodori Adele Kotsalo, Suomen Puuveneilijät ry:n puheenjohtaja Harri Kiljander, Mahogany Yachting Societyn Risto Salmia ja Åbo Båtvarvin Eero Lehtinen.

Porvoon puuvenepäivässä 2022 juhlistettiin 90-vuotiasta Wileniuksen telakkaa. Yhdistys teki juhlaan kuvakoosteen telakan vuosikymmenistä. 

bottom of page